دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان  | فارسی   English
قیمت‌‌های ارز همواره بر حسب کمیت‌‌های پولی تعریف می‌شود؛ در ایران نیز طبعاً همین روال علمی معمول بوده است. چهل‌وچند سال است که قیمت ارز به استثنای وقفه‌های کوتاه سیر صعودی داشته است چرا که نقدینگی به دلیل کسری‌های عمده بودجه دولت، به دلیل بدهی عمده بانک‌ها به بانک مرکزی، به دلیل بدهی‌های بزرگ شرکت‌‌های دولتی به بانک مرکزی، به دلیل فروش ارز زیاد دولت به بانک مرکزی در روزهای خوش صادرات نفت و… رشدهای دائمی داشته است. امروز نیز سیاست‌گذار در اندیشه کنترل متغیرهای پولی است تا قیمت ارز را کنترل کند. اما وضعیت جاری متفاوت است. از سال ۱۳۹۷ رشد سطح عمومی قیمت‌ها از افزایش نقدینگی بیشتر بوده است. این را می‌توان چنین تعبیر کرد که متغیرهای تعیین‌کننده قیمت ارز حداقل تا حدی از کمیت‌های پولی فراتر رفته است. با توجه به وضعیت روابط خارجی جاری ایران، موقعیت برجام و تحریم‌ها، روشن است که متغیر «سیاست» اکنون تأثیر اصلی را بر قیمت ارز دارد؛ محدودکردن و محروم‌کردن ایران از دسترسی به ارزی که حاصل صادرات پرمشقت امروز کشور است، در کنار گرایش عمده به خروج سرمایه از کشور، عامل عمده افزایش نرخ ارز این روزهاست. به بیان دیگر، فقط بررسی معمول متغیرهای پولی توضیح نمی‌دهد که چرا قیمت ارز با این شتاب و سرعت بالا می‌رود، بلکه این عامل که ایران نمی‌‌تواند از بخش بزرگتری از ارز صادراتی خود استفاده کند، دلیل اصلی بروز وضعیت جاری است. وقتی نسبت نقدینگی به سطح عمومی قیمت‌­ها صعودی نیست، این بدآن معناست که سیاست‌گذار نباید به ابزار سیاست‌گذاری قدیم برای کنترل انتظارات مردم بپردازد؛ بدآن معناست که اقتصاد با سرعتی بسیار بالا به سمت نرخ‌های تجربه‌نشده تورم حرکت می‌‌کند. سیاستگذار باید بداند که در این شرایط فقط با کنترل متغیرهای پولی راه به جایی نمی‌‌برد، بلکه به‌‌علاوه بیش از آن‌که به دنبال کنترل نقدینگی باشد، باید به ترکیب «پول» و «شبه پول» در متغیر نقدینگی حساس باشد. عمده آن است اقداماتی انجام دهد که ارز کشور در دسترس قرار گیرد، و گرایش به خروج سرمایه از ایران آرام گیرد. در چنین شرایطی، پیش‌بینی اینکه قیمت ارز با دقت قابل‌قبول چه خواهد شد، ممکن نیست. تنها می‌توان گفت که روند افزایشی است، و سرعت تغییرات هم می‌تواند بسیار شدید شود. البته، چارتیست‌ها با نمودارهای خود سطوح مقاومتی را برای قیمت ارز و تغییرات آن تعریف خواهند کرد، ولی دقت این پیش‌بینی‌ها محدود است. افزایش قیمت دلار و تضعیف قیمت دینار در کشور عراق طی دو ماه اخیر دلیل مشابهی داشت، با این تفاوت که دولت عراق توانست با سرعت مذاکره کرده و وضعیت عادی را به بازار برگرداند. اگر سیاست‌‌گذار به اقدام عاجل دست نزند، و علت اصلی افزایش قیمت ارز (و به تبع آن سطح عمومی قیمت‌ها) را نادیده بگیرد، آحاد جامعه را در معرض این خطر عمده قرار می‌دهد که نرخ‌های تورم لجام‌گسیخته‌تری را تجربه کنند.
Print Send to Friends
یکشنبه 11 مهر ماه 1400 | hits : 668 | Code: 21974
پایان‌نامۀ آقای رضا قهرمانی با عنوان «طراحی الگوی حکمرانی و تخصیص منابع در صندوق توسعۀ ملی ایران»

رضا قهرمانی در پایان سال ۱۳۹۹ از پایان‌­نامۀ دکترای خود در گروه مدیریت مالی و بیمۀ دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران با عنوان «طراحی الگوی حکمرانی و تخصیص منابع در صندوق توسعۀ ملی ایران» دفاع کرد. دکتر وحید محمودی استاد راهنمای این تحقیق و حسین عبده تبریزی استاد مشاور آن بود. چکیدۀ این پژوهش به شرح زیر است:

 صندوق توسعۀ ملی ایران با هدف تبدیل بخشي از عواید ناشي از فروش نفت، گاز، ميعانات گازی و فرآورده­‌هاي نفتي به ثروت­‌های ماندگار، مولد و سرمایه­‌های زایندۀ اقتصادی و نيز حفظ سهم نسل­‌هاي آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌­های نفتي تشكيل شده است. با بررسی اوليۀ این صندوق مشكلات و نقص­‌هایی در حوزه‌­های مختلف ساختار آن شناسایی مي­‌شود؛ مشکلاتی که موجب خواهد شد صندوق توسعۀ ملی ایران نتواند گردآورنده و حافظ ثروت کشور برای نسل­‌های امروز و آتی باشد.­

در این تحقيق با بررسي مباحث سرمایه­‌گذاری و حكمرانی در صندوق­‌های ثروت ملي سایر کشورها، سعي شده با لحاظ الزامات، محدودیت‌­ها و اهداف، مدل مطلوب و راه­کارهای مناسب برای صندوق توسعۀ ملي ایران ارائه شود. هدف اصلی تحقيق استفاده از تجارب سایر صندوق‌­های ثروت از دریچۀ  اصول، الزامات، راهبردها و راه­كارهاي آنها، جهت دستيابی به الگوی مطلوبِ تخصيص منابع و حكمرانی برای صندوق توسعۀ ملی ایران است.

جهت­‌گيری تحقيق در این مطالعه ترکيب تحقيقات بنيادی و کاربردی و رویكرد آن استقرایی است. در این تحقيق ابتدا با مطالعه و شناخت ابعاد گوناگون صندوق توسعۀ ملي ایران و مقایسۀ آن ابعاد با صندوق‌­های ثروت ملي دیگر کشورها، شناخت کامل از ماهيت این صندوق­‌ها حاصل شد. سپس با استفاده از مطالعات تطبيقی و متن­‌کاوی پيشينة پژوهش، ابعاد، مؤلفه‌­ها، محدودیت­‌ها، و متغيرها در زمينۀ حكمرانی و تخصيص منابع بررسی شد، و مدل‌­های حكمرانی و سرمایه­‌گذاری و راه­کارهای مورد نظر استخراج شد.

نتایج حاصل از مطالعۀ تطبيقي براي صندوق توسعۀ ملي ایران پس از مصاحبه با خبرگان و کارشناسان و با تأکيد بر مباحث و الزامات حكمرانی و تخصيص منابع مناسب اصلاح شد؛ در ادامه مدل و راه­کارهاي نهایي ارائه شد. راه­کارهای پيشنهادی در چهار حوزۀ (ا­لف) چارچوب قانوني و ساختار حاکميت شرکتی، (ب) قوانين مالی مرتبط با منابع و مصارف، (ج­) ساختار سرمایه­‌گذاري و (د) نظارت، شفافيت و پاسخ‌گویی در صندوق توسعۀ ملي ایران در بخش آخر تحقيق حاضر بيان شده است. درنهایت، ترکيب پيشنهادی سبد سرمایه­‌گذاری صندوق، با استفاده از مدل ترکيبي از تصميم­‌گيری­‌های چندمنظوره تعيين شده است.

واژه­‌هاي کلیدي: صندوق توسعة ملي ایران، صندوق ثروت ملي­، حاکميت شرکتي، و تخصيص منابع.

 

فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
© Copyright 2011 iranfinance.net All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :