پایاننامۀ آقای احسان جعفری با عنوان «بررسی اثر رتبه در رفتار صندوقهای سرمایهگذاری مشترک ایران»
چکیده
اثر رتبه به معناي تمايل بيشتر سرمايهگذاران به فروش بهترين يا بدترين سهام
سبد خود از نظر بازدهي ميباشد. طبق اين
اثر، احتمال فروش سهمي كه در رتبهاي برجسته) اول يا آخر(قرار دارد، نسبت
به بقية سهام داخل سبد بيشتر است. اثر رتبه به غير از اينكه يك تورش رفتاري در
دانش مالي به حساب ميآيد، حاوي اين نكته است كه تصميم براي فروش يك سهم به نحوهي مقايسهشدن و رتبهبندي آن در
ميان بقيه سهام سبد وابسته است. در اين پژوهش به بررسي وجود اثر رتبه در رفتار صندوقهاي سرمايهگذاري مشترك ايران
پرداخته ميشود و نشان ميدهيم كه اين اثر به صورت معناداري در رفتار صندوقهاي سرمايهگذاري مشترك وجود دارد. براي
اين كار ابتدا به شكل آماري و تكمتغيره و سپس با واردكردن متغيرهاي ديگر از جمله اطلاعات خاص شركت، ميزان بازدهي
سهم، تعداد روزهاي نگهداري شده و كنترل آنها، به بررسي اين اثر ميپردازيم. با توجه به روند صعودي تمايل مردم
به سرمايهگذاري در صندوقها و همچنين ارزش معاملات بالاي آنها كه تأثير مهمي در روند بازار و كارايي آن دارند،
بررسي رفتار صندوقهاي سرمايهگذاري ميتواند حائز اهميت باشد.
كلمات كليدي: مالي رفتاري - اثر رتبه - تورش رفتاري - صندوق سرمايهگذاري مشترك