دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 | ثبت نام | ورود | کاربر مهمان  | فارسی   English
قیمت‌‌های ارز همواره بر حسب کمیت‌‌های پولی تعریف می‌شود؛ در ایران نیز طبعاً همین روال علمی معمول بوده است. چهل‌وچند سال است که قیمت ارز به استثنای وقفه‌های کوتاه سیر صعودی داشته است چرا که نقدینگی به دلیل کسری‌های عمده بودجه دولت، به دلیل بدهی عمده بانک‌ها به بانک مرکزی، به دلیل بدهی‌های بزرگ شرکت‌‌های دولتی به بانک مرکزی، به دلیل فروش ارز زیاد دولت به بانک مرکزی در روزهای خوش صادرات نفت و… رشدهای دائمی داشته است. امروز نیز سیاست‌گذار در اندیشه کنترل متغیرهای پولی است تا قیمت ارز را کنترل کند. اما وضعیت جاری متفاوت است. از سال ۱۳۹۷ رشد سطح عمومی قیمت‌ها از افزایش نقدینگی بیشتر بوده است. این را می‌توان چنین تعبیر کرد که متغیرهای تعیین‌کننده قیمت ارز حداقل تا حدی از کمیت‌های پولی فراتر رفته است. با توجه به وضعیت روابط خارجی جاری ایران، موقعیت برجام و تحریم‌ها، روشن است که متغیر «سیاست» اکنون تأثیر اصلی را بر قیمت ارز دارد؛ محدودکردن و محروم‌کردن ایران از دسترسی به ارزی که حاصل صادرات پرمشقت امروز کشور است، در کنار گرایش عمده به خروج سرمایه از کشور، عامل عمده افزایش نرخ ارز این روزهاست. به بیان دیگر، فقط بررسی معمول متغیرهای پولی توضیح نمی‌دهد که چرا قیمت ارز با این شتاب و سرعت بالا می‌رود، بلکه این عامل که ایران نمی‌‌تواند از بخش بزرگتری از ارز صادراتی خود استفاده کند، دلیل اصلی بروز وضعیت جاری است. وقتی نسبت نقدینگی به سطح عمومی قیمت‌­ها صعودی نیست، این بدآن معناست که سیاست‌گذار نباید به ابزار سیاست‌گذاری قدیم برای کنترل انتظارات مردم بپردازد؛ بدآن معناست که اقتصاد با سرعتی بسیار بالا به سمت نرخ‌های تجربه‌نشده تورم حرکت می‌‌کند. سیاستگذار باید بداند که در این شرایط فقط با کنترل متغیرهای پولی راه به جایی نمی‌‌برد، بلکه به‌‌علاوه بیش از آن‌که به دنبال کنترل نقدینگی باشد، باید به ترکیب «پول» و «شبه پول» در متغیر نقدینگی حساس باشد. عمده آن است اقداماتی انجام دهد که ارز کشور در دسترس قرار گیرد، و گرایش به خروج سرمایه از ایران آرام گیرد. در چنین شرایطی، پیش‌بینی اینکه قیمت ارز با دقت قابل‌قبول چه خواهد شد، ممکن نیست. تنها می‌توان گفت که روند افزایشی است، و سرعت تغییرات هم می‌تواند بسیار شدید شود. البته، چارتیست‌ها با نمودارهای خود سطوح مقاومتی را برای قیمت ارز و تغییرات آن تعریف خواهند کرد، ولی دقت این پیش‌بینی‌ها محدود است. افزایش قیمت دلار و تضعیف قیمت دینار در کشور عراق طی دو ماه اخیر دلیل مشابهی داشت، با این تفاوت که دولت عراق توانست با سرعت مذاکره کرده و وضعیت عادی را به بازار برگرداند. اگر سیاست‌‌گذار به اقدام عاجل دست نزند، و علت اصلی افزایش قیمت ارز (و به تبع آن سطح عمومی قیمت‌ها) را نادیده بگیرد، آحاد جامعه را در معرض این خطر عمده قرار می‌دهد که نرخ‌های تورم لجام‌گسیخته‌تری را تجربه کنند.
Print Send to Friends
سه شنبه 9 مهر ماه 1398 | hits : 2828 | Code: 11745
افته شرکت پوشاک همیار


شركت پوشاك هميار[۱]

در اواسط فروردين سال ۱۳۹۰، آقاي وثيق يكي از رؤساي شعب بانك ايران، تقاضاي اعتبار اخير شركت هميار را در دست بررسي داشت. اين شركت چندين فروشگاه خرده‌فروشي لباس كودكان به‌شكل فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي داير كرده بود. از آبان ماه سال ۱۳۸۶ كه آقاي علي تجدد، پايه‌گذار و مدير شركت، براي دريافت اعتباري به‌مبلغ ۱۰ ميليارد ريال به بانك مراجعه كرده بود تا نيازهاي مالي فصل پاييز را تأمين كند، رئيس شعبه خود به‌دقت اين حساب را زير نظر داشت: با اعتبار اوليه به‌شكل مضاربة عام (اعتبار در حساب جاري) موافقت شده بود و از آن زمان نياز شركت به پول بيش‌تر همواره در حال افزايش بود. بدهي شركت هميار به بانك به‌طور دايمي تمديد شده و افزايش يافته بود. درخواست اخير آقاي تجدد براي ۱۰ ميليارد ريال اعتبار جديد بود كه مي‌خواست صرف تأمين مالي نيازهاي پيش‌بيني‌نشدة موجودي در هفته‌هاي آينده كند. حال آقاي وثيق قصد داشت تغييرات حساب شركت هميار را از آغاز كار، يعني از سال ۱۳۸۶، مورد بررسي قرار دهد.

تأسيس شركت در آبان۱۳۸۶

آقاي تجدد در پاييز سال ۱۳۸۶ با ۱۵ ميليارد ريال سرمايه‌گذاري فروشگاه هميار را افتتاح كرد. در آن تاريخ، وي تجربة خاصي در كار خرده‌فروشي لباس كودكان نداشت، اما در امر خريد و فروش و توزيع كالاهاي مصرفي، تجربه‌هاي وسيعي داشت. تجربه در سطح خرده‌فروشي حاصل كار با چندين شركت در سرتاسر منطقه‌هاي جنوبي كشور بود. هنگامي كه آقاي تجدد تصميم گرفت خود فروشگاهي باز كند، فعاليت‌هاي مختلف خرده‌فروشي را زير نظر گرفت، و نهايتاً رشتة لباس كودك را برگزيد، چرا كه به نظر او تقاضاي ارضانشده در اين بازار فراوان بود.

آقاي تجدد عملاً كار را با افتتاح سه فروشگاه در شمال شهر تهران آغاز كرد. شش هفته بعد از اين تاريخ، وي پنج مغازة ديگر، يكي در خود تهران و چهار فروشگاه در شهرهاي بزرگ كشور، افتتاح كرد. آقاي تجدد خود از توليدي‌ها و واردكنندگان پوشاك تهران خريد مي‌كرد، و در مورد نحوة خريد يا فروش، قيمت‌گذاري و سياست‌هاي بازاريابي تصميم مي‌گرفت. هم‌چنين، وي شخصاً در مورد چگونگي تزئين دكور فروشگاه‌ها نظر مي‌داد. هر فروشگاه با دو كارمند اداره مي‌شد؛ خود آقاي تجدد كارمندان را باتوجه به سابقة كار، وضع ظاهري و توانايي‌هاي فروش آنان استخدام مي‌كرد. فروشگاه‌ها گنجايش آن را نداشت كه مقدار زيادي موجودي در آن‌ها انبار شود؛ درواقع، فقط به‌ميزان مصرف كوتاه‌مدت، موجودي به مغازه‌ها انتقال مي‌يافت. مغازه‌ها همه استيجاري بودند و سرقفلي پرداخت نشده بود. اجارة متوسط ماهانة هر مغازه حدود ۱۰۰ ميليون ريال بود.

فروش لباس بچه نيز هم‌چون هر نوع پوشاك ديگري فصلي بود، فروش نقد انجام مي‌شد و به هيچ نوع سرمايه‌گذاري در دارايي‌هاي ثابت نيازي نبود. عمدة سرمايه‌گذاري در موجودي كالا بود، زيرا كه انواع مختلف پوشاك بايد مطابق عادت، فصل و تغيير در مد، خريداري و انبار مي‌شد و به مشتريان فروخته مي‌شد. براي رفع نيازهاي فصلي، هر سال بايد مقدار زيادي موجودي قبل از ۱۵ خرداد و ۳۰ آذرماه گردآوري مي‌شد. در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هميار، پوشاك نوزاد نيز به فروش مي‌رسيد؛ حدود ۱۵% كل فروش و ارزش موجودي‌ها را اين اقلام تشكيل مي‌داد. بيشتر توليدكنندگان و واردكنندگان لباس بچه براي فروش نقدي تخفيف مي‌دادند؛ نرخ تخفيف گاهي حتي به ۴% در ماه مي‌رسيد. در مورد لباس نوزاد، نرخ تخفيف بين ۳ تا ۴ درصد بود.

اولين اعتبار ـ آبان ۱۳۸۷

در فرم درخواست اولين اعتبار در آبان ماه سال 1387، آقاي تجدد عمليات 6 ماه اول سال 1387 را بسيار خوب گزارش كرد؛ صورت سود و زيان و ترازنامه را همان زمان به بانك ارائه داد. بيش‌تر فروش مربوط به سه فروشگاه شمال شهر تهران بود، چرا كه از تاريخ افتتاح ديگر مغازه‌ها فقط ۲ يا ۳ ماه مي‌گذشت. غير از سرمايه‌گذاري در كار شركت هميار، آقاي تجدد ساختماني در خيابان شريعتي داشت كه قيمت بازار آن ۲۵ ميليارد ريال بود؛ اين ساختمان در گرو ۱۵ ميليارد ريال بود. ارزش ساير دارايي‌هاي شخصی آقاي تجدد حدود ۱۵ ميليارد ريال بود. آقاي تجدد در جلسة ملاقات با آقاي وثيق براي وي توضيح داد كه در رشتة لباس كودك رقابت كم و سود زياد است. آقاي وثيق به اين نتيجه رسيد كه اعطاي اعتبار ۱۵ ميليارد ريالي به شركت جوان و درحال رشد هميار كار خطرناكي نيست، و سعي كرد نظر مساعد رئيس منطقه را براي اعطاي اعتبار جلب كند. البته، شرط وي با آقاي تجدد آن بود كه ماندة حساب در پايان سال ۱۳۷۸ كلاً صفر شود. آقاي وثيق با شناخت روحية متهور و زياده‌طلب آقاي تجدد، از وي قول گرفت كه بدون‌مشورت بانك، شركت هيچ فروشگاه جديدي باز نكند.

رويدادهاي ۶ ماه اول سال ۱۳۸۸

در مراجعه به بانك در فروردين ۱۳۸۸، آقاي تجدد صورت‌هاي مالي سال ۱۳۸۷ را به همراه آورد. آقاي تجدد به رئيس شعبه اطلاع داد كه ماندة موجودي کالای پايان سال 8 ميليارد ريال بيش از رقم پيش‌بيني‌شده بوده، زيرا كه فروش بهمن و اسفند كمتر از برآورد بوده است. براي ۶ ماه اول سال ۱۳۸۸، آقاي تجدد فروش را معادل ۲۲۳ ميليارد ريال و سود قبل از ماليات و برداشت را ۲۵ ميليارد ريال برآورد كرد. پيش‌بيني مي‌شد موجودي كالا در خرداد به بالاترين رقم يعني 75 ميليارد ريال رسيده و بعد كاهش يافته و در ۲۰ مهر ماه به ۲۹ ميليارد ريال برسد. هرچند ماندة بدهي به بانك در پايان سال 1387 معادل ۱۵ ميليارد ريال بود (جدول۱)، اما اين مانده در اوايل فروردين كاهش يافته و به ۱۰ ميليارد ريال مي‌رسيد. درخواست آقاي تجدد از بانك اين بود كه براي پرداخت بدهي مالياتي شركت، بانك اعتبار ۱۰ ميليارد ريالي جديدي را به شركت اعطا كند كه تا پايان شهريورماه بازپرداخت خواهد شد. آقاي وثيق با توجه به اين مسأله كه كل اعتبار تا پايان ماه 6 بازپرداخت خواهد شد، با درخواست ۵ ميليارد ريال اعتبار موافقت كرده و نظر مساعد سرپرست منطقه و ادارة كل اعتبارات بانك را جلب كرد.

طي ماه بعد، آقاي تجدد دوبار به شعبه مراجعه كرد و تقاضاي 5 ميليارد ريال اعتبار اضافي را مطرح كرد. صاحب مؤسسه گزارش كرد كه در اواخر فروردين، فروشگاه ديگري در تهران افتتاح كرده و مي‌خواهد شعبة ديگري در رشت باز كند. وي مي‌خواست با اعتبار جديد موجودي كالايي را كه قبلاً در فروشگاهي در رشت انباشته شده بود، خريداري كرده و فروشگاه رشت را راه‌اندازي كند. آقاي تجدد اطلاع داد كه سود پيش‌بيني‌شده براي ۶ ماه اول سال ۱۳۸۸ بسيار پايين برآورد شده، و سود واقعي به مراتب بيش‌تر خواهد بود. با درخواست اعتبار ۵ ميليارد ريالي جديد موافقت شد، اما تأكيد فراوان به‌عمل آمد كه تا تهية ارقام سود و زيان واقعي ۶ ماهه، هيچ فروشگاه جديدي افتتاح نشود.

رويدادهاي ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۸

تا اواخر ماه مهر، تعداد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به ۱۳ رسيد. در اين تاريخ، كل هزينة اجارة فروشگاه‌ها به ۲۰ ميليارد ريال در سال بالغ مي‌شد. در مراجعه به بانك در اين ماه، آقاي تجدد اظهار داشت كه سطح موجودي كالاي مورد نياز، متناسب با فروش جاري فروشگاه‌ها به رقم متوسط۷۰ ميليارد ريال رسيده است. هرچند مؤسسه نمي‌توانست طبق قرار، تا پايان مهرماه، همة بدهي خود به بانك را بپردازد، اما با پرداخت ۹ ميليارد ريال از يك تعهد ۱۰ ميليارد ريالي، دست‌كم ماندة بدهي خود به بانك را در اين تاريخ به 16 ميليارد ريال كاهش داده بود (جدول1).

صورت‌هاي مالي فعاليت 9 ماه از سال ۱۳۸۸، در اواسط آذرماه در اختيار بانك قرار گرفت. چند روز بعد، آقاي تجدد از بانك خواست اعتبار 16 ميليارد ريالي را تمديد كند و اعتبار جديدي به مبلغ 9 ميليارد ريال براي تأمين مالي افزايش فصلي موجودي كالا به وي اعطا شود. برآورد او اين بود كه در پايان آذرماه، ماندة حساب موجودي كالا به 75 ميليارد ريال مي‌رسد. آقاي تجدد گزارش كرد كه رقم سود قبل از كسر برداشت از مهر تا دي ماه به 3 تا 5 ميليارد ريال در ماه بالغ مي‌شد. آقاي وثيق با درخواست اعتبار اضافي موافقت كرد، مشروط بر آن‌كه هميار تا پايان اسفندماه، كل بدهي خود به بانك را واريز نمايد.

رويدادهاي 6 ماه اول سال 1389

در اوايل فروردين 1389، آقاي تجدد يك بار ديگر با ترازنامة پيش‌بيني‌شده به تاريخ پايان سال 1388 به بانك مراجعه كرد. هرچند موجودي كالا در پايان دي ماه به 87 ميليارد ريال رسيده بود، اما طبق ارقام ترازنامه انتظار مي‌رفت موجودي در پايان سال 6/5 ميليارد ريال كاهش يافته باشد. به‌علاوه، در همة فروشگاه‌ها، حسابرسي پايان سال در جريان بود.

هرچند آقاي تجدد نتوانسته بود بدهي بانكي خود را طبق توافق كاملاً تسويه كند، ولي اشاره داشت كه سودش به‌مراتب بهتر از انتظار بوده، و اين‌كه سرمايه در گردش شركت نسبت به 31 شهريور، 18 ميليارد ريال افزايش يافته بود. آقاي تجدد در مورد شروع فعاليت گسترده‌اي در زمينة واردات در اواخر 1388 نيز اطلاعاتي در اختيار بانك گذاشت. هدف از اين فعاليت كاهش قيمت تمام‌شدة كالاها بود.

مالك شركت تصريح كرد كه وي خود كار انتخاب پوشاك، سفارش خريد و ترتيب حمل‌ونقل را بر‌عهده خواهد داشت، اما در مورد امور ترخيص‌كاري از خدمات شركت‌هاي ديگر استفاده مي‌كرد. آقاي تجدد برآورد مي‌كرد كه سود قبل ازمالياتِ عمليات واردات ظرف چند ماه گذشته برابر 7/3 ميليارد ريال بوده است. واردات فقط براي فروشگاه‌ها به‌منظور خرده‌فروشي صورت مي‌گرفت، و وي اميد آن داشت كه 60 درصد كل نيازهاي خرده‌فروشي خود در فصل آتي را از اين منبع تهيه كند. از آن‌جا كه شركت درگير واردات شده بود، آقاي تجدد نياز فوري‌تر و بيش‌تري به منابع مالي داشت. از اين‌رو، تقاضا مي‌كرد 10 ميليارد ريال به سقف اعتباري شركت اضافه شود تا بتواند اعتبارات اسنادي خود را باز كند. چون سود شركت افزايش يافته بود، آقاي وثيق با اين تقاضا موافقت كرد.

در اواسط ارديبهشت ماه 1389، بانك صورت‌هاي مالي سال 1388 را دريافت كرد. اين صورت‌ها با گزارشي همراه بود كه مي‌گفت شركت سه فروشگاه جديد ديگر، يكي در تهران و دو فروشگاه ديگر در اصفهان تأسيس كرده است. با افتتاح اين سه، جمع كل فروشگاه‌هاي شركت به 16 واحد مي‌رسيد. بعد از بررسي گزارش مالي سال 1388، آقاي تجدد از آقاي وثيق 15 ميليارد ريال اعتبار اضافي تقاضا كرد تا موجودي‌هاي لازم براي فصل بهار را تدارك ببيند. وي گزارش كرد كه موجودي‌ها برابر 80 ميليارد ريال بوده و اعتبار اضافي، كل بدهي شركت به بانك را به 35 ميليارد ريال مي‌رساند (جدول 1). آقاي تجدد اعتقاد راسخ داشت كه مبلغ مورد تقاضاي وي فقط در فصل بهار ضرورت داشت (يعني در فصلي كه موجودي‌ها خيلي زياد بود) و پس از آن قابل‌بازپرداخت بود. بانك با تقاضاي آقاي تجدد موافقت كرد به شرط آن‌كه كل بدهي تا پايان شهريور ماه به صفر برسد.

در اواسط تير ماه، آقاي تجدد به بانك رفت تا به اطلاع مدير بانك برساند كه فعاليت‌هاي تا 31 خرداد با موفقيت كامل همراه بوده است، فروش به رقم 155 ميليارد ريال و سود قبل از ماليات و برداشت به 7/11 ميليارد ريال رسيده بود؛ از اين رقم سود، 2 ميليارد ريال از خرده‌فروشي و 7/9 ميليارد ريال از واردات حاصل شده بود. پيش‌بيني مي‌شد در سه ماهة بعدي، فروش خرده‌فروشي به 180 ميليارد ريال برسد، و در عين‌حال، با كنترل دقيق موجودي‌ها، موجودي كالاهاي خرده‌فروشي تا پايان شهريور ماه به 60 ميليارد ريال كاهش يابد. در پاسخ به استعلام بانك، آقاي تجدد موجودي‌هاي جاري خود را 100 ميليارد ريال اعلام كرد كه 17 ميليارد ريال آن كالاهاي در راه بود. آقاي تجدد كماكان معتقد بود كه تا پايان شهريور، كل بدهي خود را واريز خواهد كرد.

رويدادهاي 6 ماه دوم سال 1389

در شهريور ماه سال 1389، آقاي وثيق دريافت كه شركت هميار بدهي خود را به 15 ميليارد ريال كاهش داده بود (جدول 1). وي در جريان گفت‌وگوهاي خود با آقاي تجدد در زمينة طرح‌هاي گسترش شركت در فصل پاييز متوجه شد كه شركت در آن زمان 18 شعبه داشته و سطح فعاليت وسيعي را براي پاييز تدارك ديده بود. خرده‌فروشي در آبان ماه به 40 ميليارد ريال رسيده و انتظار مي‌رفت كه جمع فروش در آذر و دي ماه به 100 ميليارد ريال برسد. آقاي تجدد در اين فاصله براي پوشاك وارداتي خود چند مشتري در جمهوري آذربايجان يافته بود. وي پيش‌بيني مي‌كرد تا پايان آذر موجودي‌هاي كالاهاي خرده‌فروشي او به بالاترين سطح رسيده و از اين‌رو 5 ميليارد ريال وام اضافي درخواست كرد.

در اواسط دي ماه، بانك صورت مالي خلاصه‌اي به تاريخ 30 آذر دريافت كرد كه نشان مي‌داد موجودي‌ها به 9/130 ميليارد ريال افزايش يافته و از اين رقم 6/98 ميليارد ريال مربوط به خرده‌فروشي بود. آقاي تجدد به اين صورت يادداشتي ضميمه كرده بود كه مي‌گفت موجودي‌هاي خرده‌فروشي تا پايان سال به 65 ميليارد ريال كاهش مي‌يافت.

در جلسة ملاقات با آقاي وثيق در تاريخ 12 اسفند، آقاي تجدد اظهار كرد كه رقم 65 ميليارد ريال حداقل موجودي، ديگر براي فعاليت شركت ناكافي بوده و امكان گسترش را از شركت مي‌گرفت. وي در آن زمان رقم 90 ميليارد ريال را صحيح‌تر مي‌دانست. در اين ملاقات، آقاي تجدد اعتباري جديد به‌مبلغ 10 ميليارد ريال براي تأمين مالي واردات و نيازهاي خرده‌فروشي در فصل بهار تقاضا كرد. وي نسبت به آيندة فعاليت‌هاي وارداتي بسيار اميدوار بود و بر سودآوري آن تأكيد داشت. آقاي تجدد به رئيس بانك اطمينان داد كه اعتبار 10 ميليارد ريالي جديد كه رقم كل بدهي شركت به بانك را به 30 ميليارد ريال مي‌رساند، براي نيازهاي جاري شركت كاملاً كافي بوده و وي قصد تقاضاي وام ديگري نخواهد داشت. اين درخواست مورد تصويب بانك قرار گرفت.

آخرين تقاضاي اعتبار ـ فروردين 1390

در اواسط فروردين 1390، آقاي تجدد گزارش فعاليت‌هاي 5 ماه آخر سال 1389 و ترازنامة پايان سال را به بانك آورد. وي پيش‌بيني مي‌كرد كه فروش پوشاك وارداتي در 6 ماه اول سال 1390 به 50 ميليارد ريال خواهد رسيد. مدل‌هاي بهارة شركت مورد استقبال فراوان قرار گرفته و خريداران بسياري خواهان آن بودند. وي اظهار داشت كه شركت در آن زمان ديگر 60% پوشاك خود را رأساً وارد مي‌كرد و حتي به فروشگاه‌هاي ديگر نيز جنس مي‌فروخت. آقاي تجدد توضيح داد كه اگر بر واردات خود بيفزايد، مشتري فراواني براي كالاهاي خود دارد، و افزايش واردات نيز كاملاً عملي است، و صرفاً به‌دليل پيشنهاد و اصرار بانك است كه آهسته پيش مي‌رود. آقاي تجدد از حجم فروش شركت نيز راضي بود، چرا كه معتقد بود به‌رغم شكوة رقبا از كسادي بازار، وي سطح فروش گذشتة خود را هم‌چنان حفظ كرده است. با توجه به رشد مداوم شركت و همكاري آن با بانك، آقاي تجدد اظهار اميدواري مي‌كردكه بانك از شركت به‌طور كلي راضي باشد، و با تقاضاي جديد وام موافقت كند.

انتظار مي‌رفت اعتبار جديد مورد درخواست به‌مبلغ 10 ميليارد ريال صرف تسوية اعتبار اسنادي مربوط به كالاهاي رسيده به بنادر ايران شود. آقاي تجدد بر اين اعتقاد بود كه وي هيچ مشكلي براي بازپرداخت كامل بدهي خود به بانك تا اواسط تابستان نخواهد داشت. هرچند كه در سال‌هاي گذشته سود شركت از خرده‌فروشي حاصل شده بود، اما آقاي تجدد مطمئن بود آينده به فعاليت عمده‌فروشي تعلق داشت. وي در هنگام ترك بانك تصريح كرد كه اعتبار 10 ميليارد ريالي جديد به شركت كمك خواهد كرد تا قدرت بازپرداخت كل بدهي خود به بانك را بازيابد. از آن‌جا كه كل اعتبار 40 ميليارد ريالي امكان گسترش فعاليت‌هاي توليدي را فراهم مي‌آورد، آقاي تجدد معتقد بود كه جريان‌هاي نقدي حاصل از فعاليت توليدي در شش ماه آتي به مراتب بيش از مبلغ كل بدهي به بانك مي‌شد.


سؤال‌ها

1. آيا نحوة گسترش فعاليت‌هاي شركت توليد و پخش پوشاك هميار مورد تأييد شماست؟ مديريت آقاي تجدد را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و آيا با اقدامات وي موافق‌ايد؟

2. آيا تقاضاي مكرر براي وام و تمديد اعتبارهاي اعطايي امري خطرناك است؟ فكر مي‌كنيد شركت بتواند بدهي خود به بانك را كلاً تسويه كند؟

3. آقاي وثيق در موارد متعدد با درخواست اعتبار جديد براي شركت موافقت كرده است، آيا اقدام وي را تأييد مي‌كنيد؟

4. آيا بانك بايد با آخرین درخواست اعتبار 10 ميليارد ريالي موافقت كند؟

5. آقاي تجدد بر اين اعتقاد است كه تا 6 ماه ديگر جريان‌هاي نقدي ورودي آن‌قدر زياد خواهد بود كه واريز كل وام ممكن مي‌شود؟ نظر شما در اين مورد چيست؟

جدول 1

شركت پوشاك هميار

فهرست ماندة اسناد پرداختني به بانك در پايان ماه (ارقام به ميليارد ريال)

 

 

1387

1388

1389

فروردين

 

20

20

ارديبهشت

 

25

35

خرداد

 

25

35

تير

 

25

35

مرداد

 

25

25

شهريور

 

16

25

مهر

 

16

15

آبان

11

16

15

آذر

15

25

20

دي

15

25

20

بهمن

15

16

20

اسفند

15

10

30

 

 

جدول 2

شركت پوشاك هميار

 مستخرجه از ترازنامة دوره‌هاي مختلف (ارقام به ميليون ريال)

 

 

حسابرسي‌شده

30/6/1387

حسابرسي‌شده

29/12/1387

حسابرسي‌شده

30/6/1388

تخمینی

30/9/1388

حسابرسي‌شده

29/12/1388

تخمینی

15/4/1389

حسابرسي‌شده

30/7/1389

تخمینی

30/9/1389

تخمینی

29/12/1389

دارايي‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صندوق

600ر4

600ر8

900ر10

000ر16

400ر4

000ر6

400ر8

000ر14

000ر8

بدهكاران

 

 

 

 

800ر2

 

200ر2

300ر8

100ر30

موجودي كالاهاي خريد و فروش‌شدنی

000ر27

200ر48

900ر57

000ر75

500ر64

000ر84

200ر77

900ر99

000ر105

موجودي كالاهاي عمده‌فروشي

 

 

 

 

000ر1

000ر17

000ر25

000ر31

000ر41

دارايي‌هاي جاري

600ر31

800ر56

800ر68

000ر91

700ر72

000ر107

800ر112

200ر153

100ر184

مبلمان و لوازم (خاص)

600ر13

700ر17

700ر20

د.ا.ن

600ر30

د.ا.ن

300ر32

200ر31

000ر35

ساير دارايي‌ها

100ر2

700ر2

700ر7

د.ا.ن

100ر4

د.ا.ن

100ر4

300ر4

100ر2

جمع دارايي‌ها

300ر47

200ر77

200ر97

د.ا.ن

400ر107

د.ا.ن

200ر149

700ر188

200ر221

بدهي‌ها و سرمايه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسناد پرداختني ـ بانك

 

000ر15

000ر16

000ر25

000ر10

000ر35

000ر15

000ر20

000ر30

اسناد پرداختني ـ ديگران

100ر3

100ر1

600ر2

 

700ر1

 

 

 

 

حساب‌هاي پرداختني

700ر10

000ر11

200ر22

000ر26

100ر15

000ر22

200ر35

600ر42

200ر40

هزينه‌هاي معوق

700ر2

900ر4

200ر3

000ر2

500ر4

000ر3

000ر12

500ر14

000ر11

بدهي‌هاي جاري

500ر16

000ر32

000ر44

000ر53

300ر31

000ر60

200ر62

100ر77

200ر81

ارزش ويژه

800ر30

200ر45

200ر53

د.ا.ن

100ر74

د.ا.ن

000ر87

600ر111

000ر140

جمع بدهي و سرمايه

300ر47

200ر77

200ر97

د.ا.ن

400ر107

د.ا.ن

200ر149

700ر188

200ر221

 

تاريخ وصول گزارش به بانك

16/8/1387

25/1/1388

13/9/1388

21/9/1388

17/2/1389

18/4/1389

2/9/1389

11/10/1389

13/1/1390

* د.ا.ن.: در اختيار نيست

* شامل 150 میلیارد ريال كالاهاي توليدي به سفارش فروشگاه‌ها که در واحدهای تولیدی انبار شده است.

 

 

 



[1]. آخرین ویرایش این افته در اول مهرماه سال 1398 برای ارائه در درس «افته‌هایی در مالی شرکت‌ها» در دانشکدة مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف نیم‌سال اول تحصیلی 99-98 انجام شده است. اولین ویراست این متن در اواخر دهة 60 شمسی توسط حسین عبده تبریزی براساس طرح افتة خارجی، اما با استفاده از اطلاعات شرکت ایرانی تهیه شده بود. آن‌گاه در اواخر دهة 80، همان ساختار منطبق با اطلاعات شرکت بازرگانی دیگری شد. ویراست اخیر صرفاً شامل اصلاحات ویرایشی است و از نظر مفهومی یا اطلاعاتی، چیزی بر ویراست دوم نیفزوده است.

فرم ثبت نظر
نام
آدرس ايميل
متن نظر *
متن کنترلی را وارد کنيد *

در اين بخش نظری ثبت نشده است.
© Copyright 2011 iranfinance.net All Rights Reserved. Powered by : HomaNic.com | Developed by :